De Harz

31 augustus 2019 - Moritzburg, Duitsland

24-08-2019

Zo, de camper is gepakt, watertank half vol, dieseltank vol alleen nog de banden op spanning brengen bij de pomp maar dan zijn we al onderweg. De bedoeling is dat we vandaag naar het Harzgebergte rijden en daar gaan overnachten, misschien wel 2 nachtjes en dan door richting Dresden. Bij ons loopt het alleen altijd iets anders dan wat we gepland hebben.

Onderweg was het snoeiheet maar we konden lekker doorrijden, paar keer gestopt om koffie te drinken, te tanken of gewoon de benen strekken. Niets bijzonders meegemaakt deze dag. Arnoud had een camping uitgezocht aan de voet van de Brocken, daar zouden we misschien wel  nachten kunnen blijven en de omgeving verkennen te voet of met de fiets. Ik had daar niet erg veel zin in maar goed. Aangekomen bij de camping opteerden we voor 1 nacht maar het zouden er ook 2 kunnen zijn. Het werd er niet 1 de eigenaar zei dat het vol was maar wij vermoedden dat hij niet  geïnteresseerd was voor 1 of 2 nachten. De weg weer naar beneden gereden en een andere camping genomen. Schreeuwend duur en pal langs de weg.  Na het avondeten wilden we gaan afwassen en dat ging niet, er was geen aparte gelegenheid om de afwas te doen, dus maar bij de camper.  Daarna een stukje gaan wandelen richting Wernigerode. Nadat we de Aldi hadden bezocht hadden zijn we maar weer richting camping gegaan daar de boodschappen iets meer waren dan een schuursponsje.

25-08-2019

Arnoud slecht geslapen en ik maar 5x wakker geweest met een opvlieger. Het was wel fris vannacht en dat is altijd beter slapen dan wanneer het warm is.

We waren op 7.30 uur op en zijn gelijk gaan douchen. Zoals gebruikelijk doen we dit altijd samen en dan meestal op de dames afdeling. Zo vroeg zijn er toch nog geen mensen. Na het douchen aan het ontbijt. Alle spullen in de camper geladen en nog even naar het toilet. Daar zie ik met mijn glazen oog de afdeling om af te wassen, vlak voor de douche afdeling van de dames, Arnoud had het ook niet gezien. Achteraf, maar dat is meestal, had de man waar wij ons gisteren gemeld hadden ook gezegd daar die daar ergens was, alleen je verwacht dit eerder in een aparte ruimte en niet bij de dames toiletten.

We zijn niet in de Harz gebleven daar ik het een beter idee vond om op zondag verder te rijden. Er zijn praktisch geen vrachtwagens en het is erg rustig op de weg. Dit viel dus héééél erg tegen, alleen daar hadden wij geen last van. In de andere richting hebben we veel lange files gezien tot wel 10 km, 2 ongelukken achter elkaar op nog geen 2 km van elkaar en maar stilstaan in die hitte.  Wij dus niet en we konden lekker doortuffen naar de camping.

Rond 13.00 uur kwamen we aan in Moritzburg. Grote camping en ongeveer 11 km vanaf Dresden, lekker fietstochtje. Het was wel erg warm vandaag, 32 gr.C. en Arnoud wilde even op de camping blijven. In de loop van de middag zijn we naar het stadje gereden, hebben iets gedronken op een terrasje en een rondje rond het slot gemaakt. Op 2/3 van de rit voelden we spetters en nog geen 5 minuten later hadden we een flinke regenbui te pakken, even onder de bomen staan schuilen, niet echt droog onder gebladerte en toen toch maar weer op de fiets gestapt richting camping. Ik had opeens de gedachte dat het dakluik openstond en het wel eens een natte bedoening zou kunnen worden.

De regen was inmiddels gestopt en we waren alleen nat van het opspattend wegdek. Op de camping had het niet geregend. Na 30 minuten voelden we toch een paar druppels en 5 minuten later hadden we een wolkbreuk. We hadden voor 18.00 uur een tafel gereserveerd maar die gingen we niet halen omdat het meer dan een uur regende. Het zou de hele week droog zijn in deze regio, hoe is het mogelijk dat wij nou weer regen hebben.

Om 18.45 uur was het droog en op naar het restaurant. Arnoud zag een wandelpad en dacht dat dit misschien ook mogelijk was om naar het restaurant te fietsen. Dit bleek niet het geval te zijn. Een soort zandweg met zwarte gravel, binnen  minuten zaten mijn benen en korte broek onder de blubber van het opspattende gravel/zand/modder.  Bij aankomst bij het restaurant, zagen we dat wij de enige gasten waren om te eten. Even vertellen dat de recensies over dit restaurant op een 8.5 uitkwamen. Nadat ze een tafeltje + stoelen voor ons buiten neergezet hadden, konden we bestellen. We namen een caprese en een bruschetta als voorgerecht. De caprese smaakte goed en zag er goed uit. De bruschetta daarentegen daar was het brood zompig, nat geworden van de tomaten, de kaas was over de gesneden tomaten gestrooid en toen onder de gril gezet, apart en niet echt smaakvol. Als hoofdgerecht hadden we lasagna met aubergine, niet de 1e keuze maar de andere lasagna was op en een spaghetti carbonara genomen. De lasagna was aangebrand en zag er niet uit door de kaas die er rijkelijk over gestrooid was en verbrand en de carbonara had een paar stukjes ham en verder alleen kaas en spaghetti. Uiteindelijk hebben we alleen 1 hoofdgerecht en de consumpties betaald. Ik geloof dat de man het eigenlijk ook niet erg goed vond.

Op de fiets terug naar de camping en daar koffie gedronken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade