Limburg

12 september 2019 - Hellevoetsluis, Nederland

11-09-2019

Vanochtend hebben we nog buiten gegeten maar we zagen de wolken al  langzaam onze kant opkomen. De voorspelling was dat het rond 12/13.00 uur een beetje zou gaan spatten.

We zijn op de fiets naar Maastricht gereden en onderweg begon het al een beetje te spetteren, niet veel maar toch wel iets te vroeg. In het centrum hebben we de fietsen op een soort van parkeerplaats voor fietsen neergezet. Bij terugkomst zat er een hoesje over het zadel, soort van reclame, superhandig, ons zadel was droog.

Een poosje rondgelopen en toen wij de bordjes Grotten Noord zagen hebben we even gekeken hoever het was om naartoe te lopen. Het was 1.1 km en ongeveer 15 minuten lopen. Op de website gekeken en daarop zagen we dat er een tour was om 13.00 uur, even doorlopen. We kwamen op tijd aan om nog met de tour mee te gaan. Het duurde ongeveer een uur en de gids wist een paar leuke verhalen te vertellen over de mergelgrotten. Eén verhaal had plaatsgevonden in de WO II. DE Duitsers wilden weten hoeveel mensen er in en uit de grotten gingen en een ambtenaar was zo bereidwillig om hierover informatie te verstrekken aan de Duitsers. Hij zei dat ze alle ingangen moesten dichtmaken dan kon er niemand meer in of uit en zo geschiedde. Hij had alleen niet alle ingangen opgegeven aan de Duitsers. Zodoende konden er nog mensen uit Nederland naar België ontsnappen en ook veel smokkelwaar ging ook via deze route. Bovenop de mergelgroeve stond ook nog een boerderij met een waterput. Deze put was ongeveer 45 mtr diep en had halverwege, zijgangen. Daar de Duitsers de weg niet wisten in de grotten, vroegen ze steeds aan de desbetreffende ambtenaar of hij een paar gidsen mee wilde sturen wanneer zij poolshoogte gingen nemen. Op dat moment alarmeerde hij de betreffende mensen opdat zij dan konden zorgen dat er niemand in de grotten gevonden konden worden.

Daarna hebben we ergens geluncht en zijn weer richting centrum gelopen. Nog wat rondgekeken en daarna de fietsen opgehaald en weer terug naar de camping gereden. Onderweg hebben we nog een paar druppels gehad. Ook nog langs de weg frambozen en  pruimen gekocht.

De luifel is inmiddels ingedraaid daar het opeens hard ging waaien, bleek achteraf maar 1 windstoot te zijn. Wel al de hele avond af en toe een buitje, niet koud maar buiten zitten is er niet bij.

12-09-2019

Vanochtend kwam het met bakken naar beneden. Wij zijn in bed blijven liggen tot de regen gestopt was, even naar buiten gekeken en het was een hele grijze lucht, vol van regen.

Wat is dat toch dat wij de laatste jaren steeds door regen overvallen worden of ligt het gewoon aan het klimaat en hoort het erbij, ik denk het laatste.

Toen het droog werd zijn we opgestaan en gaan douchen. Op het moment dat ik uit het douchegebouw liep, regende het alweer. Nadat we gegeten hadden hebben we besloten naar huis te gaan. Alle spullen van buiten hadden we gisteren al opgeruimd en alleen de fietsen moesten nog op de drager geplaatst worden, wc legen en het vuil water afvoeren. Op het moment dat we van de camping reden, zagen we overal blauwe lucht tussen de wolken doorpiepen maar het was al te laat, het plan was gemaakt en wij zijn met veel zon thuis gekomen.                                                                                                                                                                                                       Het was weer een enerverende vakantie, veel gezien, leuke mensen ontmoet en het is ook weer heerlijk om thuis te zijn.

Tot volgend jaar, ga ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, weer verslag doen van onze vakantie.

Bedankt voor de reacties en het meelezen.

Marjanne & Arnoud