Dresden

31 augustus 2019 - Dresden, Duitsland

26-08-2019

Vandaag naar Dresden, op de fiets. Prachtige route langs de Elbe. Waar is de Elbe. Arnoud wist de weg en ik reed er achter aan. Dan de zon in het gezicht dan de zon op de rug,- volgens mij zijn we redelijk omgereden maar laat maar. Nog even ergens koffie gedronken onderweg, we begonnen buiten en eindigden binnen vanwege de wespen. In Dresden hebben we de fietsen tegen de Frauenkirche gezet, waren we in ieder geval alvast in de buurt. Om 13.00 uur ging de kerk open voor publiek.

Het centrum van Dresden is aan het eind van de 2e WO gedeeltelijk door de geallieerden plat gebombardeerd, waaronder de Frauenkirchen. Deze kerk is na het bombardement niet meer opgebouwd maar de resten zijn blijven liggen als herinnering aan de vernietiging van Dresden. In 1994 is men toch begonnen aan de wederopbouw, kosten € 130 miljoen, bij elkaar gekregen door alleen giften, geen geld van de kerk nog van de staat. De kerk was oorspronkelijk gebouwd uit basalt, daar dit niet meer voor handen was heeft men voor de wederopbouw gekozen voor zandsteen. Van oude foto’s en films heeft men de kerk gereconstrueerd met de nog hele basaltstenen en de nieuwe zandstenen. In 2005 is de kerk  officieel geopend.

Na dit bezoek zijn we op weg gegaan naar de katholieke kerk, ook deze kerk heeft gedeeltelijk te lijden gehad onder het bombardement. Een aantal dagen erna ging alweer een deel van de kerk open. Daarna heeft het nog enkele tientallen jaren geduurd voordat de kerk weer in haar geheel was opgebouwd. In deze kerk hebben we een rondleiding genomen. We waren met een groepje van 6 mensen. De mevrouw die de rondleiding gaf, deed dit op een erg leuke, humor volle manier. Soms sprak ze echter een beetje erg snel en kon ik het niet bijhouden. Samen met haar zijn we de hele kerk doorgelopen incl. de 4 aparte kapellen. In 1 van de kapellen is bij de wederopbouw een schitterend monument geplaatst, een voor de kerk erg modern monument, zie de foto met het witte monument. Rechtopstaand is de beeltenis van Maria met heel grote ogen, die niet lijkt te begrijpen wat voor leed er haar aangedaan wordt. De horizontale beeltenis, stelt het gebroken lichaam van Christus voor.

Vóór deze 2 beeltenissen staat nog een monument, deze verbeeld de verbranding van de lijken van de dode mensen na het bombardement, onder de grote open ogen en als bovenste deel de vlammen.  Onze gids vertelde dat de dag na 9-11 de mensen van Dresden bij dit monument, bloemen en berichtjes zijn komen leggen.

Na de rondleiding door de kerk zijn we naar de gewelven onder de kerk gelopen. Daar kom je nooit zonder begeleiding. Er stonden allemaal sarcofagen met daarin de resten van belangrijke personen, het zal wel, dit was niet echt interessant vond ik. Toen kwam het, in 2002 zijn deze gewelven onder water gelopen toen de Elbe zo hoog stond. Het water is er niet door de hoge ramen ingelopen maar het grondwater is omhoog gekomen. Onze gids heef geholpen met de schoonmaak ervan.  De sarcofagen stonden onder water en in de sarcofagen liggen de kisten met de stoffelijke resten. Het water is ongeveer 2 meter hoog gekomen. De sarcofagen zijn volgelopen en de kisten ook. Alles is geopend en gedroogd met grote hete lucht kanonnen, deze hebben meer dan 6 maanden aangestaan voordat alles weer droog was. In een ander deel stonden loden 2 loden sarcofagen, bij de 1 was de deksel door de kracht van het water opengegaan en de andere was van zijn sokkel geschoven. Het heeft er in die tijd vreselijk gestonken maar ziet er nu weer tiptop uit.

We hebben nog een poosje met haar staan praten over voor de Wende en na de Wende, welke impact dat voor haar gehad heeft. Zij vertelde dat niemand daar op was voorbereid en dat het een erg moeilijke periode is geweest. Samen met haar man heeft ze een paar keer overwogen om naar het Westen te vluchten maar kon dit niet aan zichzelf verantwoorden om beide ouders achter te laten. Er waren in haar kennissenkring meerdere mensen naar het Westen gevlucht die het daar vreselijk moeilijk hebben gehad en er niet konden aarden. Dan heb je dus eigenlijk wel de vrijheid maar verder niets.

Gisteren hadden we al gezien op buienradar dat het vandaag zou gaan regenen. Even gekeken naar buienradar en besloten om eerst te gaan eten daar er een vreselijke bui zou aankomen rond 17.00 uur. Tijdens het eten nog even gekeken en het zou nu gaan om een klein beetje miezer, zo te zien. Na het eten op de fiets gestapt richting camping en een heel donkere lucht, en ja hoor, 10 minuten voordat we bij de camper waren begon het te regenen, weer nat geworden.  Ben benieuwd wat morgen gaat brengen.

27-08-2019

En weer op de fiets naar het centrum van Dresden. Vandaag zouden we een bezoek aan het Semperoper brengen incl. tour met gids. Eerst even een rondje gemaakt rond het museum Zwinger. Het is een prachtig museum, alleen al vanwege de grootte, imposant gebouw. We zijn niet in het museum geweest. Daarna kaartjes kopen voor de rondleiding en entree van het Semperoper. Dat ging mooi niet door, gesloten wegens schoonmaak activiteiten t/m woensdag.

Nu had ik nog iets gelezen over een Molkerei ook in Dresden. Wij op de fiets ernaar toe. Om precies te zijn heet het de “Pfunds Molkerei” en Dresden mag zich het thuis noemen van ’s werelds mooiste melkwinkel. Op de foto’s op internet ziet het er best groot uit maar dat is het niet. Gekkenhuis, allemaal mensen die door elkaar heen lopen, foto’s maken en iets kopen of alleen maar komen kijken. Even een paar foto’s genomen en maar weer terug richting centrum. Onderweg een gezellig terras tegen gekomen en lekker gegeten.

Hierna op zoek gegaan naar een VVV, volgens internet zou dat ergens in de buurt moeten zijn waar wij waren. Nadat we eindelijk het adres gevonden hadden bleek daar helemaal geen VVV kantoor te zitten, ook nooit daar gezeten. Toch maar weer naar het centrum en daar hebben we bij het VVV kantoor een fietsgids gehaald door en rondom Dresden, het idee voor de volgende dag, Dresden hadden we inmiddels wel een beetje gehad en het is best warm in zo’n stad, rond de 30g.C.

Terug op de fiets naar de camping. Fietspaden, nooit van gehoord. Je fiets er op de stoep daar waar ook de voetgangers lopen. Meestal liggen daar kleine steentjes naast elkaar en trilt alles wanneer je er overheen fietst of het zijn kasseien, ook niet bevorderlijk om overheen te fietsen. Eer we op de camping waren was ik er helemaal klaar mee. Geen meter meer fietsen in en rondom Dresden. We hebben besloten om dan maar naar Praag te gaan, 1 dag eerder dan gepland.