Opatov

5 september 2019 - Markvartice, Tsjechië

02-09-2019

Vanochtend regende het nog toen we wakker werden en niet zo’n klein beetje ook. De luifel hebben we maar nat ingedraaid, droogt wel weer op wanneer we ergens staan waar het droog is.

Vandaag zijn we naar Vidlak gereden. Op deze camping staan Douwe zijn broer, Ed en schoonzus Ria een half jaar per jaar. Vorige week even Douwe een appje gestuurd dat we er 03-09  zouden aankomen en ook Douwe meldde dat hij er dan zou zijn. Wij zijn echter een dag eerder vertrokken uit Praag en waren dan ook 1 dag eerder op de camping.

De hele weg hebben we regen gehad, niet gezellig maar het is niet anders. Vanaf Kutna Hora is het ongeveer 90 km. We kwamen dan ook voor 12.00 uur aan. Ed stond al op het bordes om ons welkom te heten. Wij hebben ons aangemeld bij de receptie en gelijk kennis gemaakt met de hele goegemeente.

Camper op de plek gezet en op naar de receptie met wasgoed. Dit was de eerste camping waar we konden wassen. Dit had ik al iets eerder willen doen maar op de 1e camping was de deur van de wasmachine kapot en op de 2e camping was geen wasmachine. Op deze camping was wel een wasmachine. Klein probleempje, het weer was niet zo tof en het was al een beetje laat in de middag om de was nog buiten te hangen.

Nu zit Douwe in een appartement met balkon en daar konden 2 rekken staan. Het hanggoed hebben we op hangertjes gedaan en aan de gordijnstokken gehangen.

Aan het eind van de middag de rekken bij Douwe in de woonkamer gezet dan droogde het allemaal iets sneller, het was 25gr. C. binnen.

’s Avonds was het meeste van de was droog en kon alweer mee naar de camper.

03-09-2019

Nadat we de blinderingen naar beneden hadden gedaan, zagen we een strak blauwe hemel met heel veel zon, prachtige dag om het beddengoed te wassen. Al de was in de wasmachine gedaan en aan Ria gevraagd of zij het voor ons wilde buiten wilde ophangen want wij, Douwe, Arnoud en ik zijn naar Cesky Krumlov gereden. Een oude stad met een schitterend oud centrum waarin de oude stad een kasteel is gebouwd. Dit viel ons een beetje tegen daar we wel langs alles mochten lopen maar niet binnen konden kijken. Later vernomen we dat we een tour hadden moeten nemen om binnen te komen. Douwe is niet mee naar boven gegaan en we hadden met hem afgesproken dat hij vanaf de plek waar wij een andere kant opgingen, hij naar de auto zouden lopen, de parkeerplaats was vlakbij. Even de poort door en dan was hij er.

Toen wij klaar waren met rondlopen, konden we met een trap naar beneden en kwamen we aan bij de parkeerplaats waar de auto stond. Dit was echter niet de uitgang waar we Douwe hadden achtergelaten. Eerst maar naar de auto gelopen om te kijken of hij daar was maar helaas. Wij het hele eind terug gelopen en vonden hem bijna op dezelfde plek waar we hem hadden achtergelaten. Wij hebben onze wandeling wel gehad deze dag. Terug naar de camping. Er zijn hier geen snelwegen en het was niet ver naar deze stad, je deed er alleen wel 2 uur over om er te komen en natuurlijk ook weer om terug op de camping te komen.

04-09-2019

Vandaag hadden we een fietstocht gepland, het was weer schitterend weer. Het is hier heuvelachtig met hellingen ertussen van 12%, voor ons geen probleem op de fiets. We hadden een route meegekregen van de camping eigenaar en zijn op weg gegaan naar Telc. Volgens de Tsjechiërs heeft Telc één van de mooiste pleinen. Arnoud had angst dat hier de commercie hard zou hebben toegeslagen, meestal als iets mooi is. Dit was in het geheel niet waar. De gevels van de huizen zagen er prachtig uit en er ware een paar terrassen en een paar souvenir winkels.

Daar moeders van Petersen jarig is volgende week, dachten we dat het wel leuk zou zijn een kaartje te sturen. Kaartje zo gekocht alleen de meeste winkels en ook het postkantoor zijn gesloten tussen de middag. Eerst maar even gaan lunchen. Daarna op zoek naar het postkantoor, postzegel gekocht en de kaart achtergelaten voor verzending.

De fietstocht was zowel heen als terug echt schitterend, door het bos., langs open velden en 1 km over de autoweg, even doortrappen dan maar. Alleen het laatste stukje van  km was niet zoals we verwacht hadden, alleen maar keien, modder, gruis en wat je allemaal aan grondstoffen kunt tegenkomen. Op 1 stuk ben ik met de fiets aan de hand maar gaan lopen om te voorkomen met de fiets onderuit te gaan.

’s Avonds zijn we met Ed en Ria erbij, gezellig ergens wezen eten. Beetje klem in de auto gezeten maar dat mocht de pret niet deren.

05-09-2019

Vandaag wilde ik een rustdag. Inmiddels hebben we heel wat steden gezien en ik wilde een dagje op de camping blijven, nog lekker een dagje van de zon genieten. Vanaf morgen wordt het weer hier ook kouden en wordt er regen verwacht, ja hoor weer regen.

Eerst nog even een wasje gedaan en daarna zijn we boodschappen met Douwe gaand doen, wel handig iemand met een auto in de buurt. Eindelijk vers bruin brood gekocht. Lekker geluncht bij de camper. Er was iet niet ok met de verlichting van de camper en Arnoud heeft samen met Douwe dit gemaakt. Het bleek een beetje vuil te zijn of iets dergelijks maar het is verholpen.

Vanavond zijn we weer met z’n 5-en uit eten geweest, het kost hier bijna niets.

Morgen gaan we weg hier. Het was de bedoeling om 2 dagen naar Wenen te gaan maar daar gaat het hozen de komende dagen, volgens buienradar. Daarna zouden we richting Graz rijden om een paar dagen door te brengen in de bergen. Daar het weer in Oostenrijk er niet best uitziet hebben we het plan omgegooid en vertrekken we richting zuid Duitsland om te eindigen in de Vogezen, het weer zou daar iets beter zijn, in ieder geval geen regen.