Praag

31 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

28-08-2019

Gisteravond alles wat mogelijk was opgeruimd zodat we bijtijds konden vertrekken. We wilden niet over de snelweg maar via de kleinere wegen. Arnoud wilde door de Sächsische Schweiz rijden, mooi natuurgebied maar ik heb er niet veel van gezien, ik reed. Niet helemaal correct want ergens heb ik de verkeerde afslag genomen en moesten 40 km omrijden, mooie tocht.

Rond 16.00 waren we op de camping. De camping is langs de oever van Moldau en heeft maar 30 plekken. De plekken zijn klein maar je bent wel dichtbij het centrum. Vanavond gingen we richting centrum om te eten of in ieder geval, geld te pinnen, ze hebben hier geen euro’s. Wij langs de oever van de Moldau fietsen, met de stroom mee en dit bleek na 7 km de verkeerde kant op te zijn, we moesten tegen de stroming in fietsen. Toch maar op zoek gegaan naar een dorpje waar we geld konden pinnen, dorpje gevonden maar geen pinautomaat. Ik zag een eenvoudig restaurantje en ben gaan vragen met handen en voeten, of er met een bankpas betaald kon worden, geen probleem.

Eén klein probleempje, de menukaart was in het tsjechisch, geen touw aan vast te knopen. Onze gastvrouw, paars haar, iets aan de maat en een paar prachtige tattoos, bracht uiteindelijk de uitkomst: ook een kaart in het engels, zelf had ze ook een beetje een probleem om dan weer de omslag naar het tsjechisch te maken. We hebben heerlijk gegeten.

29-08-2019

Vandaag naar centrum Praag met de fiets. De afstand vanaf de camping tot het centrum is 4.5 km, wij hebben er denk ik 12 gereden alvorens we in het centrum waren. De bewegwijzering is redelijk goed maar af en toe missen we een bordje, nergens te vinden.

We waren erg vroeg en wilden als eerste naar het Strahovklooster daar in is een heel oude bibliotheek gevestigd. Het klooster en de Praagse  Burcht bevinden zich boven de stad, het was een hele klim met de fiets. Ook hier zijn de fiets- en wandelpaden samen en soms apart. Het is een hele klus om af en toe een fietspad te vinden, daar komt bij dat, met name de taxichauffeurs,  je zo van de sokken rijden.

De bibliotheek bestaat uit 2 grote zalen waar in zich een filosofische bibliotheek en een theologische bibliotheek bevinden. De complete bibliotheek bestaat uit 130.000 boeken. Beiden zien er schitterend uit, jammer is, dat je alleen vanuit de deuropening naar binnen kunt kijken. Verder is er in de doorgaande gang een rariteiten kabinet. Alles wat verzameld kon worden van insecten, vlinders, schelpen en nog veel meer. Ook staan er omslagen die lijken op boeken van hout gemaakt, dit blijken doosjes te zijn met van alles en nog wat.

Hierna zijn we naar de Praagse Burcht gereden, deze is niet ver van het klooster. De straten hebben ook in Praag grote kasseien, niet echt lekker fietsen. Alvorens je de burcht in mag, wordt een ieder door de politie gecontroleerd, tassen nagekeken en gescand. Wij hebben gevraagd of we de fietsen binnen de burcht mochten plaatsen en dat was geen probleem. Van oudsher was de burcht het absolute machtscentrum van het land. De oorsprong ligt in de 9e eeuw en bijna alle eeuwen daarna is er wel iets aangebouwd en dan wel in de ‘stijl’ van die tijd. De laatste verbouwing was in 1918, de aanpassing van de woonvertrekken en binnenplaatsen voor de president. Onder het communistische bewind fungeerde de burcht als een ontoegankelijke vesting. De burcht is nu een ontmoetingsplaats waar tentoonstellingen, concerten en toneelstukken worden gegeven.

Na de lunch zijn we afgezakt naar het centrum, naar de wijk Josefov. Dit is een wijk in Praag waar de joden gevestigd zijn sinds 1765. Er zijn in totaal 6 synagogen waar de oud/nieuwe synagoge de oudste in Europa bewaard gebleven synagoge. Bij 1 van de synagogen waren glazen platen aangebracht met foto’s en tekst over de deportatie van de joden uit de Bohemen. In dezelfde synagoge waren alle namen van de omgekomen joden geschreven op de muren. Hiernaast bevind zich de oude joodse begraafplaats, erg indrukwekkend. Hier staan 12.000 grafstenen, verweerd, verkleurd en scheefgezakt. Wegens ruimte gebrek was men genoodzaakt de graven boven elkaar aan te leggen. De oudste steen is van 1439, de laatste van 1798.

Inmiddels was het tijd om naar de camping terug te fietsen. Onderweg nog ergens ijskoude limonade gedronken met grapefruit, dat smaakte. Vlak voor we hier weggingen begon het hard te waaien en kwamen er wolken, was wel even lekker. Het was vandaag ook weer een hete dag van ongeveer 30gr.C.

30-08-2019

Vanochtend wilden we uitslapen maar dat ging niet, al vroeg begonnen mensen op te breken om naar een andere plek te gaan met tent of camper. Zijn we toch nog redelijk vroeg uit bed gekomen, 8 uur.

Vandaag zijn we naar het centrum van Praag geweest. We hebben de fietsen bij de Karelsbrug neergezet en zijn verder te voet gegaan. Het is een drukte van jewelste in het centrum, voornamelijk toeristen en winkels voor toeristen. Later op de dag hebben we ook nog ‘gewone’ winkels gevonden, wel met enige moeite. Praag heeft prachtige oude gebouwen maar soms is het zonde met wat ernaast is gebouwd of aangebouwd.

We hadden gehoord dat er een heel grote speelgoedwinkel zou zijn van 3 etages, even wezen kijken. Arnoud vond dat de kleur roze wel heel erg aanwezig was. Er is daar van alles te koop voor ieder wat wils en voor elke leeftijd. Daarna zijn we nog naar de lego winkel geweest. Daar was ook he lego museum in de kelder, moest je natuurlijk voor betalen, hebben we niet gedaan. Achter in de zaak kon je door 2 klapdeurtjes naar de ‘starwars’ afdeling, boven. Ongelooflijk wat er allemaal va lego gemaakt kan worden, niet meer te vergelijken met de lego van vroeger. Toen we de trap afliepen, moest ik zo nodig weer van de trap afvallen, achterstevoren, hangend aan de trapleuning kon ik nog ne voorkomen dat ik helemaal naar beneden stuiterde, altijd lastig trappen. Na deze intermezzo zijn we verder aar beneden gelopen en hebben werkelijk heel mooi gemaakte dingen gezien. Andere trap weer op, mocht niet, dit was de ingang en toen werd duidelijk dat we niet door de klapdeuren hadden gemogen, dit was de uitgang van het museum. Boontje komt om zijn/haar loontje.

Inmiddels waren we het wel zat geworden in de hitte en zijn op de fiets nog even een limonade wezen drinken en terug naar de camping. En ook hier gaan we eerder weg dan oorspronkelijk het plan was maar dit heeft alles te maken met de temperatuur in de stad.

1. Alies:
    31 augustus 2019
    Hoi ik heb het hoor. En zo te horen weer niet saai. Veel plezier op de verdere tocht.