Kutna Hora

2 september 2019 - Kutná Hora, Tsjechië

31-08-2019

Wat ons gebeurt, fietsen gestolen. Arnoud gaat ’s morgens naar de douche en is met een paar minuten terug om de sleutels van de fietsen te halen, sleutels van de fietsen halen?? Ja, ze staan langs het hek. Ik kijk naar links en daar staan geen fietsen………….

Wat is er gebeurd. Afgelopen nacht zijn er een paar lieden zo enthousiast geweest en hebben de fietsen meegenomen, iets wat best een heel karwei was. De fietsen stonden op slot en met een slot aan elkaar, ze wegen 26 kg per stuk en zijn op deze manier zeer onhandig mee te nemen, toch gelukt. Aan het begin van de camping hebben ze het hek kapot geknipt en zijn er met de fietsen doorheen gegaan. Waarschijnlijk zijn de lampjes aangegaan, waar de code voor de ontgrendeling ingetoetst dient te worden, en hebben de dieven het opgegeven en de fietsen aan de kant laten liggen. Een Italiaans stel ging ’s morgens vroeg weg en zag de fietsen liggen en hebben melding gemaakt bij de receptie en de fietsen weer op de camping geplaatst, waar ze stonden toen Arnoud langs kwam. Tussen de campers op deze camping was plek van ongeveer 3 meter voor de fietsen en de stoelen, alle ramen open en niemand heeft ’s nachts iets gehoord. De fietsen hebben lichte krasschade op de frames maar voor de rest doen ze het nog prima. We hebben de camerabeelden nog bekeken maar daar was niets op te zien. De dieven wisten dus waar ze moesten lopen om de camera’s te ontwijken. Daarna hebben we de camping snel verlaten, op naar Kutna Hora.

Via de camperside hadden we een camperplek gevonden bij een privé persoon. Gisteren had ik een mail gestuurd naar deze man en gevraagd of er plek was, helaas niets gehoord, maar op één van de reviews stand dat al eerder mensen er direct naartoe gereden waren en dat de plek vrij was, hebbe wij dus ook gedaan. Helaas, camperplek was geboekt. We hebben nog even zitten praten en koffie gedronken en zijn mop weg gegaan naar een andere camping die ook goed aangeschreven stond, ruime plekken en rustig. Hier zouden we minstens 2 nachten blijven.

Het bleek inderdaad een mooie camping te zijn, schoon sanitair en ruime plekken, sowieso, er waren maar 5 plekken bezet toen wij kwamen.Eerst de camper op de plek gezet en alles aangesloten, fietsen gepakt en naar het knekelhuis gegaan, het Ossuarium van Sedlec.        Dit is een kleine rooms-katholieke kapel onder de Allerheiligenkerk op de begraafplaats in Sedlec. Het ossuarium bevat de skeletten van 40.000 tot 70.000 personen die de ornamenten van de kapel vormen.

Boven het ossuarium bevind zich de ‘gewone’ kapel, erg sober en klein. Daar staat beschreven hoe het ossuarium is ontstaan en wie het ontworpen heeft, tevens wordt daar aangegeven dat het wel bizar is. Het knekelhuis huis werd verbouwd in de Tsjechische barokke stijl tussen 1703 - I710 door de beroemde Tsjechische architect, van de Italiaanse oorsprong, Jan Blažej Santini-Aichl. De huidige opstelling van de botten dateert uit 1870.

Daarna doorgefietst naar de kerk van Sedlec of voluit Maria-Tenhemelopneming en Johannes de Doperkerk staat samen met de historische binnenstad van Kutná Hora en de Sint-Barbarakerk op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is een vrij eenvoudige kerk en wij vroegen ons wel af hoe het mogelijk was dat deze kerk op de werelderfgoedlijst is gekomen.

Misschien ten overvloede, het was weer snoeiheet vandaag.

01-09-2019

Vannacht was het ook niet bepaald koud in de camper, ook niet toen we de deur opengezet hadden. Wel ontzettend veel herrie van het spoor, de hele nacht door en ’s morgens vroeg van het verkeer. Rustige camping, nou het viel een beetje tegen.

Vandaag hadden we de beroemde kathedraal van Kutna Hora op het programma staan de  St, Barbarakathedraal. Arnoud was er niet helemaal voor in de stemming, om 10.30 uur liep het zweet reeds langs zijn hoofd naar beneden. Toch maar op de fiets gestapt en naar de kathedraal gereden.

Het landstuk waarop de kathedraal gebouwd is, lijkt een beetje op een park met bankjes en bomen en wandelpaden.

De Sint-Barbarakerk is een van de bijzonderste gotische bouwwerken in Midden-Europa. De bouw van de kerk, die aan de heilige Barbara gewijd is, begon in het jaar 1388, de laatste bouwfase duurde van 1884 tot 1905. St Barbara is de patroonheilige van de mijnwerkers. Op 1 van de muren is ook een schildering aangebracht waarop de mijnwerkers geschilderd zijn.

Op de camping hadden we een kaart gekocht met fietsroutes, dus, na het bezoek aan de kathedraal gingen wij een route volgen. Deze heeft ongeveer  minuten geduurd. We kwamen op fietspaden die wij wandelpaden noemen met zand, klei en stenen. Dat gehobbel hadden we al genoeg gehad in Dresden en we wijn terug naar het centrum gereden en lekker gaan lunchen. Hierna hadden we het illustere idee om naar een kasteel te gaan en wel  Kasteel Kačina, even doorfietsen en je bent er. Dit kasteel zou erg mooie vertrekken hebben en dat wilden wij wel zien. Bi aankomst bleek het helemaal geen kasteel te zijn maar een slot, eigenlijk lijkt het heel erg op paleis Soestdijk, we zagen het defilée

al helemaal voorbij komen. Even de tickets kopen en naar binnen. Alleen dat bleek niet zo makkelijk.

Even voor de duidelijkheid wij waren e om 14.20 uur en het slot gaat dicht om 17.00 uur.

Nu de tickets, de dame achter de counter sprak geen woord engels, haar collega daarentegen wel, zij het gebrekkig. Wij konden niet meer het slot in, daar het inmiddels te laat was ???????????? Ja het was wel mogelijk maar we konden alleen een paar zalen zien en nog een paar met de rondleiding van 15.00 uur of 16.00 uur maar eigenlijk konden we dan alleen maar de hoofdzaal zien en de keuken en de rest niet, geen  idee waar ze het over had. We hebben de fiets gepakt en zijn terug naar de camping gereden.

Inmiddels zagen we al wat kleine wolkjes voorbij komen en eenmaal op de camping werden dat er steeds meer, het zou vandaag droog blijven maar om 16.00 uur begon het toch mooi een beetje te regenen en tegen 18.00 uur was het beetje er ook af en noemen we het gewoon ordinaire regen.

Wel lekker gegeten, zalm uit de oven, gebakken aardappelen en een salade, wijntje erbij, je moet wat wanneer het regent.

1. Alies:
    3 september 2019
    Jeetje wat een verhaal weer zeg. Gelukkig heb je je fietsen wel terug pff.nou blijf goed op elkaar letten he ,voor je het weet ben je elkaar kwijt hahaha.
    Gr Alies